روزهای اول که قصد داشتم برای کارشناسی ارشد بخونم به رسم همیشگی جستجویی در اینترنت کردم و به جرات میتونم بگم که همه وبلاگها و سایتها از همدیگه کپی برداری کرده بودند.به عنوان مثال برای حقوق تجارت کتابهای دکتر محمود عرفانی یا اگه خیلی خوب منبعی رو معرفی کرده بودند کتابهای دکتر اسکینی و یا دکتر ستوده بود.
حاصل این راهنمایی جز سردرگمی و آشفتگی چیزی نبود.در این پست قصد دارم نگاهی متفاوت به منابع کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی انداخته و آنچه که یک داوطلب کنکور نیاز دارد از بین انبوه کتابها بهترینها را جدا کرده و مطالعه کند به شما معرفی کنم
از شما مصرانه خواهشمندم اگر قصد گرفتن نتیجه و موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد را دارید خارج از منابع ذکر شده کتابی را مطالعه نفرمایید مگر اینکه به مفید بودن آن اطمینان داشته باشید.
این پست نتیجه ماهها تجربه حقیر در بحث کارشناسی ارشد میباشد

منابع آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

1.حقوق مدنی

حقوق مدنی یک:کتاب اشخاص و محجورین دکتر صفایی
حقوق مدنی دو :کتاب اموال و مالکیت دکتر کاتوزیان
حقوق مدنی سه:کتاب اعمال حقوقی دکتر کاتوزیان(تک جلد)
حقوق مدنی چهار:کتاب وقایع حقوقی دکتر کاتوزیان
حقوق مدنی پنج:کتاب حقوق خانواده دکتر صفایی
حقوق مدنی شش:جلد اول کتاب عقود معین دکتر کاتوزیان
حقوق مدنی هفت:جلد دوم کتاب عقود معین دکتر کاتوزیان
در مورد حقوق مدنی 8 برای هر قسمت باید یک کتاب جداگانه خواند.بحث شفعه و وصیت از کتاب دکتر کاتوزیان و بحث ارث از کتاب دکتر شهیدی
لازمه به ذکر است این تفکیک در بحث حقوق مدنی هشت به دلیل این میباشد که بحث ارث که بحث بسیار مهمی است در کتاب دکتر کاتوزیان تا حدودی گنگ و مبهم توضیح داده شده است ولی در کتاب ارث دکتر شهیدی بسیار روان توضیح داده شده است
برای مرور کلی به حقوق مدنی کتاب حقوق مدنی درنظم کنونی دکتر کاتوزیان بسیار مفید میباشد و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه فرمایید
کتاب تست حقوق مدنی:تست حقوق مدنی دکتر شهبازی(جدیدترین چاپ)را پیشنهاد میکنم

2.آیین دادرسی مدنی:

سه جلد بنیادین کتاب آیین دادرسی مدنی دکتر شمس.
پیشنهاد میکنم از آنجایی که آیین دادرسی مدنی درسی تا حدودی سخت وفرار میباشد ابتدا جزوه آیین دادرسی مدنی دکترکمالوند یا 3 جلد جزوه دکتر مقصود پور را مطالعه فرمایید
کتاب تست آیین دادرسی مدنی:تست آیین دادرسی مدنی دکتر کمالوند

3.حقوق تجارت

بهترین کتاب برای حقوق تجارت کتاب حقوق تجارت در نظم کنونی دکتر دمرچیلی میباشد
این کتاب حاوی همه نظریات و دکترین حقوقی و رای های وحدت رویه میباشد و بسیار بسیار کامل و پر محتوا میباشد
کتاب تست حقوق تجارت:حقوق تجارت رضا شکری

4.متون فقه

کتاب فقه استدلالی ترجمه تحریرالروضه فی شرح اللمعه که مترجم آن سید مهدی دادمرزی است.
دقت کنید که این کتاب متن فارسی است ولی بسیار روان و واضح مباحث متون فقه را توضیح داده.پیشنهاد میکنم متن عربی آن را از روی دو جلد لمعه دمشقیه شهید اول که در اکثر دانشگاهها تدریس میشود مطالعه فرمایید.
کتاب تست متون فقه :کتاب تست متون فقه دکتر اسدالله لطفی (انتشارات مجد)

5.متون حقوقی

از آنجایی که در بحث متون حقوقی بسیاری از دانشجویان مشکل دارند و همه فکر میکنند برای متون حقوقی باید کتابهای حقوقی مانند Law Textیا Law Made Simple را مطالعه کنند
همینجا ذکر میکنم که مطالعه این کتابها اشتباهیست بزرگ و اگر کسانی این کتابها را به شما پیشنهاد میکند به نظر من ایشان ازنوع سوالات مطرح شده کنکور کارشناسی ارشد اطلاع کافی ندارند
سوالات متون حقوقی کارشناسی ارشد به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم میشود.لازم به ذکر است که این سوالات در حد سوالات آزمون تافل میباشد و سوالات تخصصی آن که به صورت درک مطلب میباشد بسیار دشوار میباشد ولی میتوان از سوالات عمومی آن کسب امتیاز کرد
خب حتما میپرسید باید چه کتابهایی را مطالعه کرد.
به شما دوکتاب 504 Absolutely Essential Words و کتابEssential Words for the Toefl را پشنهاد میکنم
دقت کنید که کتابهایی که تهیه میکنید همراه با ترجمه فارسی باشد .ابتدا کتاب 504 که لغات ساده تری دارد و سپس کتابEssential Words for the Toefl را مطالعه فرمایید.

دو کتابی که ذکر شد برای آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی پیشنهاد میشود
ولی اگر قصد مطالعه متون حقوقی برای آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را دارید تنها کتاب «خلاصه نکات مهم Law Text» محمود رمضانی کفایت میکند
تست متون حقوقی :کتاب تست متون حقوقی محمود رمضانی

امید است با مطالعه منابع فوق در وقت, پول و انرژی خود صرفه جویی کرده و در این آزمون مهم و سرنوشت ساز نتیجه دلخواه را کسب کنید و طعم شیرین موفقیت را بچشید

پی نوشت:

به در خواست بازدید کننده محترمی ,این برنامه و منابع را به صورت فایل پی دی اف تبدیل کردم که شما میتوانید  با کیلک بر روی لینک زیر دانلود کنید

برای دانلود اینجا را کلیک کنید

دیدگاه‌ها
  1. ramin می‌گه:

    salam aval begam omr hameie ma bar bad ast va dovom inke khastam barnameie hoghoghito download konam k nashod motaasefane age mishe dobare bezar

    ________________________________________________________________________
    یک وکیل :
    با سلام
    این برنامه را به صورت فایل پی دی اف تبدیل کردم که شما میتوانید در انتهای همین پست آن را دانلود کنید

  2. Siavash می‌گه:

    سلام دوست عزیز
    خوشحال میشم، من پیشقدمی کردم و شما را لینک کردم

  3. نگين می‌گه:

    سلام مرسي از منابع. دمرچيلي كافي هست ديگه نميخواد كتابهاي اسكيني را بخونيم؟

    ______________________________________________
    یک وکیل:
    با سلام
    برای حقوق تجارت بهترین منبع کتاب دکتر دمرچیلی است و هیچ کتابی دیگری نیاز نیست.نظریات دکتر اسکینی دکتر ستوده,رای وحدت رویه,نظریات مشورتی همه و همه در این کتاب موجود است.فقط حتما با تست مطالعه فرمایید تا ملکه ذهنتان شود.

  4. j می‌گه:

    ممنونم

  5. lord می‌گه:

    سلام خدمت شما و تشکر از سایت خوبتون
    در مورد حقوق تجارت برای کارشناسی ارشد کتاب دمر چیلی خیلی سنگین هست اگر کسی لیسانسش حقوق نباشه ایا اسکینی رو میشه جایگزین کرد یا جایگزین دیگری دارد
    ________________________________________
    یک وکیل:
    با سلام
    در مورد حقوق تجارت کتاب دکتر دمرچیلی بسیار جامع وکامل است حال چه شما رشته تان حقوق باشد یا نباشد
    این تفکر که رشته من حقوق نبوده پس کسانی که رشته حقوق بوده اند قویترند تفکر اشتباهیست.
    مهم این است که تلاش کنید و به تلاشتان ایمان داشته باشید
    ولی با این وجود اگر کتاب دمرچیلی برایتان سنگین است پیشنهاد میکنم اول کتاب حقوق تجارت دوراندیشان را مطالعه کنید.کتاب کم حجمی است و تا حدودی جامع ولی برای کارشناسی ارشد اصلا کافی نیست
    ابتدا آن را بخوانید و سپس کتاب دکتر دمرچیلی.هر بخش را همراه با تست مطالعه کنید.

  6. لیلی می‌گه:

    سلام من کلاسای موسسه داد آفرین را ثبت نام کردم ولی چون شاغل هستم متاسفانه بهم مرخصی ندادن که بتونم توی کلاسا شرکت کنم … وقتی زیادی هم تا روز آزمون باقی نمونده حدود 4 ماه … فوق العاده استرس دارم نمی دونم آیا وقت می کنم که تمام این منابع را مطالعه کنم یا نه … من حقوق تجارت در نظم حقوقی کنونی تالیف فرشید فرحناکیان را دارم … مفید هست ؟ راستی شما کلاسای موسسه داد افرین را شرکت می کردید؟ چون ما با استاد کمالوند آیین دادرسی داشتیم ولی الان ایشون مرخصی هستند و استاد شریفی به جای ایشون تدریس می کنند

    ____________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    در مورد کتاب نظم کنونی تالیف فرشید فرحناکیان مفید است ولی به روانی و کاملی کتاب دکتر دمرچیلی نیست کتاب ایشان بسیار بسیار کامل است
    علاوه بر آن برای دکتری کتاب ایشان نیز بسیار راهبردی است.دیگر انتخاب با شماست.
    در مورد کلاسهای داد آفرین خیر من هیچ کلاسی شرکت نمیکردم.
    نظر من در رابطه با شما این است که با توجه به شاغل بودن و وقت کمی که دارید به عنوان مثال به جای کلاس استاد کمالوند جزوه ایشان را تهیه کنید تا درس را سریعتر مطالعه کنید.
    حتما همراه با مطالعه تان تست هم بزنید تا هم با نحوه سوالات آشنا شوید و هم دروس مطالعه شده برایتان تثبیت شود

  7. لیلی می‌گه:

    با عرض سلام مجدد و تشکر از راهنمایی شما …
    امروز به دلیل اینکه روز کاری نبود تونستم درکلاس حقوق مدنی دکتر شهبازی شرکت کنم … دریک کلام مفید بود … اما یک سری کتاب هایی هم خریدم با عنوان کمک حافظه از انتشارات دور اندیشان در مورد حقوق تجارت و حقوق مدنی چیزی شبیه فلش کارت هستند … شاید قدری دلگرم کننده باشد … با عرض پوزش ولی می خواستم بدونم در مورد زبان تخصصی و عمومی باید چطور مطالعه کنم؟ چون درصد این درس تعیین شهر و دانشگاه خواهد بود و فوق العاده حساس است … در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با تشکر …
    ____________________________
    یک وکیل
    با سلام
    کتابهای دوراندیشان بیشتر به دردآزمون وکالت میخورند تا ارشد.
    در پستی که با عنوان «متون حقوقی چه بخوانیم چگونه بخوانیم» در مورد درس زبان راهنماییهای لازم را کرده ام

  8. احسان می‌گه:

    با سلام
    از مطلبی که نوشتید تشکر می‌کنم من هم دنبال منابع کارشناسی‌ارشد بودم همه‌ی سایت‌ها از رو دست هم کپی کرده بودن.
    1- برای حقوق جزا و جرم‌شناسی کدوم منابع رو پیشنهاد می‌دهید؟
    2- من در انتخاب بین (حقوق‌خصوصی) و (جزا و جرم‌شناسی) و (حقوق‌عمومی) موندم اگه در این مورد هم مطلبی منتشر کنید ممنون می‌شم البته از نوع نگاهی متفاوت :)
    ______________________________
    یک وکیل
    با سلام
    1.حقیقت امر این است که من به غیر از رشته خودم که حقوق خصوصی میباشد اطلاع زیادی در مورد رشته های دیگر ندارم.ولی به طور کلی برای آیین دادرسی کیفری بهترین کتاب آیین دادرسی آقای علی خالقی به همراه کتاب آیین دادرسی کیفری میثاق عدالت و تست کلانتری.حقوق جزا عمومی دکتر نوربها و حقوق جزای اختصاصی 3جلد کتابهای دکتر میرمحمد صادقی.کتابهای میثاق عدالت فقط توضیحات نه تست را پیشنهاد میکنم به همراه ساده ساز جزای عمومی و اختصاصی.بقیه درسها هم که مانند حقوق خصوصی است.
    2.درمورد سوال دیگرتان بستگی به علاقه شما دارد.اگر به دنبال رشته ای کاربردی هستید حقوق خصوصی.اگر فقط به دنبال قبولی هستید .حقوق جزا چرا که این رشته منابع کمتری دارد و میتوانید به تسلط برسید البته با تلاش.اگر هم به بحثهای کلی و تا حدودی سیاسی علاقمند هستید رشته حقوق عمومی..این رشته لحاظ عملی زیاد کاربرد ندارد.
    البته بحث برای گفتگو در این مورد زیاد است که نیازمند پستی جامع میباشد.انشاالله در فرصتی مناسب در یک پست کاملا توضیح میدهم.همچنین در مورد منابع آزمون ارشد جزا.
    فعلا اینها را توضیح دادم تا چارچوب آن را بدانید.

    • احسان می‌گه:

      وای ;) با تشکر
      فکر نمی کردم به این سرعت جواب بنده را بدهید خیلی ممنون.
      در انتظار پست جامع‌تان هستم.

  9. لیلی می‌گه:

    کتاب های استاد کاتوزیان را طبقه بندی کردم هر روز سر کار حدود 50 تا 70 صفحه را مطالعه می کنم … ولی خیلی خیلی مشتاق بودم که زمانی که دانشجوی ارشد شدم شاگرد استاد باشم اما افسوس … یک کتاب هم گرفتم از خانم فرزانه سریر که نکات آیین دادرسی مدنی هست تا اندازه ای مفید است برای مرور مطالب … امیدوارم که شما هم موفق باشید و ما بیشتر از راهنمایی های شما استفاده ببریم …
    _________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    سپاسگزارم

  10. سميه می‌گه:

    سلام
    از راهنمايي هاي سخاوتمندانه شما خيلي استفاده کردم ديدم بي ادبيه يه تشکر نکنم.
    واقعا ممنونم
    ________________
    يك وكيل
    باسلام
    نظر لطف شماست.ممنونم بابت تشكر مهربانانه شما.

  11. احسان می‌گه:

    سلام

    ممنون برای این مطلب مفید
    ممکن است درباره گرایش کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و بازار کار آن مطلب بنویسید (من می‌خواهم برای کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه آزاد بخوانم ولی هنوز گرایش‌های حقوق را با توجه به رشته متفاوتم در دوره کارشناسی ارشد نمی شناسم)
    ____________________________
    با سلام
    رشته حقوق خصوصی از رشته های پرکاربرد حقوق میباشد و به نظر من از لحاظ کاربردی بودن در بین رشته های حقوق رتبه اول را دارد ولی از لحاظ تاپ بودن در بین دانشجویان رتبه دوم بعد از رشته حقوق تجارت بین الملل را دارد.
    بازار کار اینها معمولا به یک شکل است.قضاوت وکالت و مشاوره حقوقی و ..
    علاوه بر اینها میتوانید در ادارات مختلف استخدام شوید مثل اداره ثبت یا مثل بانکها…
    فعلا بازار کار خوبی دارد ولی….حرف برای گفتن زیاد است که انشاالله به وقتش در وبلاگ صحبت میکنم
    نکته دیگر اینکه تا امسال کسانیکه فقط رشته کارشناسیشان حقوق یا فقه و مبانی بود میتوانستند در آزمون وکالت شرکت کنند که کانون مرکز امسال برای اولین بار این محدودیت را برداشت.

    • احسان می‌گه:

      جدا، کی، کجا، یعنی فقط کانون مرکز یا بقیه‌ی کانون‌ها هم محدودیت رو برداشتن. یعنی یک مهندس هم می‌تونه در امتحان کارآموزی کانون شرکت کنه؟ یا باید ارشد حقوق خونده باشه!!
      ____________________________________
      یک وکیل
      با سلام
      ظاهرا فقط کانون مرکز.ولی از سال آینده همه اتحادیه
      نه.حتما باید ارشد حقوق خونده باشن تا بتونن شرکت کنن.تا به حال فقط کسانی که مدرک کارشناسیشان حقوق یا فقه مبانی بود میتوانستند شرکت کنن.

  12. یاسمن می‌گه:

    با سلام
    تشکر از راهنمایی شما -
    آیا در فرصت باقیمانده به ازمون ارشد(ح خصوصی ) می توان نتیجه خوبی را انتظار داشت لازم به ذکر است مطالعه جدی من از زمان ازمون وکالت شروع شده و در ضمن شاغل می باشم لطفا راهنمایی فرمایید ؟
    ____________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    همه میگن»هیچوقث امید یه نفر رو ازش نگیر شاید این آخرین چیزی باشه که اون داره»
    همانطور که میدانید وقت کمی تا آزمون ارشد دانشگاههای دولتی مانده است .به نظر من اگر منابع اصلی و جزوه های کامل را پیدا کنید و تست بزنید میتوان امیدوار بود.
    آن چیزی که لازم است یادآوری کنم اینکه شما تنها باید تلاش کنید و نتیجه را به خدایی که شاهد زحمات شماست بسپارید حتی اگر قبول نشوید باز هم چیزی از دست نداده اید و به معلوماتتان افزوده اید.
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

  13. m می‌گه:

    با سلام و سپاس ویژه جهت راهنمایی های خالصانه شما
    می خواستم بدانم با توجه به اینکه من امسال صرفا قصد شرکت در آزمون دانشگاه آزاد را دارم_به دلیل محرومیت به واسطه انصراف از کنکور سراسری سال قبل_می خواستم بدانم جهت شرکت در گرایش حقوق خصوصی در دانشگاه آزاد منبع خاصی برای متون فقه پیشنهاد می کنید؟ واقعا سپاسگزارم
    ___________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    خواهش میکنم.
    بله اگر قصد مطالعه متون فقه برای کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را دارید همان دو جلد کتاب لمعه دمشقیه که ترجمه آقای شیروانی است و در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاهها تدریس میشود کافی است.
    فقط این دو کتاب را در حد تسلط مطالعه کنید و به بخشهای حذف شده آن نیز توجه کنید.
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم.

  14. سمیه می‌گه:

    با سلام بنده دانشجوی کارشناسی حقوق البته دانشگاه آزاد با معدل 19هستم و در سال 90 می خواهم در کنکور کارشناسی ارشد گرایش مالکیت فکری شرکت کنم، با توجه به سابقه روزنامه نگاری و فعالیت های فرهنگی ام ارزش بسیاری برای حقوق معنوی قائلم، خواهشمندم من را در سنجش این انتخاب یاری کنید؟ و اطلاعاتی از این رشته را در اختیارم قرار دهید؟
    _________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    حقیقت امر این است که من اطلاعات کاملی در مورد این رشته ندارم و این اجازه را به خود نمیدهم با اطلاعات ناقص در مورد موضوعی اظهار عقیده کنم ولی در مورد علاقه تان بسیار خرسندم که علاقه خود را شناخته اید و مطمئنا در کاری که علاقه باشد موفقیت تضمین شده است.به خوبی به یاد دارم در سالهای راهنمایی و دبیرستان وقتی لغت انگلیسی روی در و دیوار و تابلو داخل خیابان میدیدم سریعا یادداشت میکردم و معنی آن را پیدا میکردم و امروز سرمایه زبان انگلیسی من نشات گرفته از همین علاقه است….علاوه بر آن رشته های حقوق نهایت یا باید تدریس کرد و یا به کار وکالت و قضاوت غیره پرداخت پس چه بهتر که رشته ای نو و همراه با علاقه باشد…
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

  15. آرش می‌گه:

    وکبل و برادر ارجمند و دانشمندم به پاس تشکر از زحمات بی دریغ و بدون تکلف شما بیتی از اشعار پر مایه حافظ را تقدیمتان میکنم. امیدوارم شاد و کامروا باشید .

    گر بدانم که وصال تو بدین دست دهد دل و دین را همه در بازم و توفیر کنم
    _________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    من هم بسیار تشکر میکنم بابت این مهربانی و صداقت شما
    همه امیدم آن است که دعای خیرتان انگیزه ادامه این راهی باشد که شروع کرده ام…
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

  16. rahimi می‌گه:

    salam, samimane az shoma sepasgozaram va khaheshmandam agar baraye shoma maghdoor mibashad dar morede 3 gerayeshe hoghooghe jaza, khosoosi va bainolmelal va be vije ayandeye shoghliye har kodam be tor e mokhtasar tozih befarmaeed. ya manabeyi ke dar in zamne kar goshast ra moarefi konid, chon dooste bande tasmim be edame tahsil dar reshteye hoghoogh ra darand va ghader nistand etelaati mofid morede gerayesh hayi in reshte be ast avarand.
    ba sepase faravan az bazle tavajohe shoma.
    __________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    لطف کنید از این به بعد سوالتون رو به صورت فارسی تایپ کنید
    در مورد سوالتون هم انشاالله پستی در رابطه با رشته های مختلف حقوق مینویسم ولی هیمنقدر بگویم که این رشته ها از لحاظ بازار کار زیاد فرقی با هم ندارندهمه در نهایت باید وارد کار وکالت یا قضاوت و یا تدریس شد با این تفاوت که مثلا کسیکه در رشته حقوق خصوصی ادامه تحصیل داده با کسیکه در رشته حقوق بین الملل یا حقوق عمومی ادامه تحصیل داده بسیار موفقتر در عمل است چرا که مباحث رشته حقوق خصوصی بسیار کاربردیتر در ایران است تا حقوق بین الملل یا حقوق عمومی
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

  17. سميه می‌گه:

    خيلي ممنون از شما.من علاقه زيادي به حقوق خصوصي دارم ولي شايد در اينده از ايران برم آيا در خارج از ايران اين رشته كاربردي داره
    _______________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    متاسفانه رشته حقوق ایران در کشورهای مدرن دنیا کاربردی ندارد.دنیای حقوق امروز دنیا, دنیای حقوق متمدن است …
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

    • سميه می‌گه:

      به نظر شما كدام گرايش حقوق كاربرد داره در خارج از كشور؟من تصميم دارم در ازمون ارشد حقوق شركت كنم.خيلي ممنون كه پاسخ ميديد
      ______________________________
      یک وکیل
      با سلام
      همانطور که گفتم متاسفانه هیچکدام از رشته های حقوق ما در خارج از کشور کاربردی ندارد.برای آشنایی بیشتر با حقوق کشورهای دیگر به پست دیگرم با عنوان «دعوای جبران خسارت نماد دنیای مدرن
      «مراجعه کنید.ولی در نهایت آنکه رشته حقوق ما مانند بعضی رشته های دیگر از جمله رشته های مهندسی بین المللی نیست و تنها در داخل ایران کاربرد دارد
      آرزوی بهترینها را برایتان دارم

      • سميه می‌گه:

        بسيار سپاسگذارم از شما .پايدار باشيد

  18. سمیه 20 می‌گه:

    با سلام من در آزمون وکالت رتبه خوبی کسب نکردم و قبول نشدم با اینکه قبل از آزمون درصد دروس رو بالا میزدم در حد 60 به بالا.میخواهم در یک ماه باقی مانده رشته حقوق خصوصی شرکت کنم.البته درس زبان را نمیخوانم.آیا امیدی هست به قبولی
    ______________________________
    یک وکیل
    با سلام
    آزمون امسال از لحاظ کیفیت از حد بالایی برخوردار بود و باید تلاش بیشتری میکردید…هرچند در سالهای دیگر میانگین باید 68 به بالا باشد
    به هر حال وقت بسیار کمی دارید ولی باید بدانید که هدف شما باید درس خواندن باشد.بعد از آزمون سراسری شروع به خواندن برای آزمون دانشگاه آزاد کنید و بدانید که ما در دنیا تنها باید تلاش کنیم و نتیجه را به خدا بسپاریم…مطمئن باشید هر چه بیشتر تلاش کنید پاداشی به مراتب بیشتر عایدتان خواهد شد.
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

  19. haji می‌گه:

    Salam.bebakhshin,Soal haye konkoore arshade hoghoughe beynolmelale sale 88 va 89,daneshga azado az koja mitounam DL konam?:(

    ____________________________________
    یک وکیل
    با سلام
    لطفا کامنت و نظرتون رو به صورت فارسی مطرح کنید
    در مورد سوالتون هم از اونجایی که حس مشارکت در بین کاربران ایرانی اینترنت کم هستش فکر نمیکنم همچین جایی وجود داشته باشه.باز هم سایت دادآفرین را چک کنید اگر نبود
    باید از کتابفروشیهای سطح شهر تهیه فرمایید.
    آرزوی بهترینها را برایتان دارم

پاسخی بگذارید

